פוקימון: למה אנחנו קונים שוב את "אותו משחק"?

לאחרונה צץ פרסום בקבוצת האספנים, בה מישהו שאל כמה תעלה כל סדרת פוקימון לגיימבוי (על סוגיו). האספנים בקבוצה ניסו את מיטב יכולתם בהערכת מחיר, אך תוך כדי הדיון, צצה שאלה נוספת: מדוע אנשים קונים שוב ושוב את משחקי פוקימון, אם בבסיסם זה "אותו משחק"?

ובכן, מה הכוונה ב"אותו משחק"? אסביר לטובת מי שלא בקיא בסדרת משחקי פוקימון. המטרה היא בדרך כלל זהה: להפוך למאמן הכי טוב בעולם. או יותר נכון, ממאמן פשוט, למאסטר! אוספים פוקימונים, מאמנים אותם, נכנסים לקרבות ועולים רמות. יש גם "מכונים" בהם נלמדים פוקימונים או שיטות קרב מסויימות, והבסתם יקנו לך תגים ותארים.

היעד הסופי שלך הוא אליפות הפוקימון העולמית, וכמובן שאם תנצח שם – לא נשאר לך הרבה להוכיח. על הדרך תוכל גם לחקור את עולם המשחק ולתפוס את כל הפוקימונים הקיימים. זה הבסיס של משחקי פוקימון. אפילו הקרבות דומים בין המשחקים השונים! ואם זה לא מספיק – בכל דור משוחררים שני משחקים זהים, הנבדלים זה מזה בכמה פוקימונים בלבד.

נותרת השאלה: למה לעזאזל השחקנים קונים שוב ושוב את משחקי פוקימון, שדומים כל כך אחד לשני? אם יש לך אחד או שניים, הבנת את הרעיון. לא?

חברי קבוצת האספנים ניסו לפצח את החידה. "יש דברים שאתה צריך לגדול עליהם בשביל לאהוב," אמר אחד האספנים. "הם לא אותו הדבר, יש שינויים גראפיים," אמר אחר. ובכן, לדעתי יש סיבה אחרת שאנחנו נהנים ממשחקי פוקימון.

בואו נסתכל רגע על חיינו האישיים. כולם מכירים את השבלונה של תיכון > צבא > לימודים > עבודה > משפחה וכן הלאה. אולי לא כולם עוברים בכל התחנות, אבל תסכימו איתי שבגדול זה מסכם לא רע את החיים. ועם זאת, החיים של כל אחד מאיתנו שונים משמעותית, וההבדל הוא בסיפור האישי, בפרטים הקטנים.

אז נכון שבכל משחקי פוקימון יש מכונים, מאמנים וקרבות שנשענים על מכניקה דומה. אבל גם בכל אחד מהם אנחנו חווים את חייו של גיבור אחר, יש ערים אחרות ודמויות לפגוש, יש סיפורים והרפתקאות חדשות לגלות. וכל אלה בנויים נהדר, עם קסם שקשה להכחיש.

משחקי פוקימון טווים בכל פעם מחדש את המסלול בין התחנות הידועות מראש, בדרך נפלאה וסיפור נהדר. אל לנו לשכוח שהם משחקי תפקידים אחרי הכל. אחת מנקודות המשיכה החזקות עבורי, היא העולם עצמו. כשאני מתחיל משחק של פוקימון, אני מקבל תחושה שנכנסתי לעולם מופלא ומרתק, כמו בסרט של דיסני. אני מקבל תחושה שהעולם הזה חי וגדול. ואני תמיד שמח לחוות זאת מחדש.

אחת הטענות שעלו בקבוצה היא שאין שינויים מהותיים בין המשחקים. אך בניגוד לדעה שמדובר ב"אותו משחק", המפתחים דואגים לעדכן ולרענן את המשחקיות מדור לדור (של קונסולות ניידות, כמובן). משחקי הדור השני למשל הציגו חידושים רבים מהדור הראשון, כמו פריטים שאפשר להשתמש בהם, מעגל יום ולילה שהשפיע על המשחק, הרביית פוקימונים ושיפורים למספר מערכות.

משחקי הדור השלישי הציגו חידושים מרחיקי לכת כמו קרבות שניים על שניים ו"אופי" (nature) לכל פוקימון. לאחר מכן משחקי פוקימון התחילו לעבור לתלת מימד והציגו שינויים נוספים.

ייתכן ומבחינת החידושים המחזוריים, זה באמת מזכיר את פיפ"א (אם כי לדעתי השינויים בפוקימון משמעותיים הרבה יותר). אבל, יש פה גם אלמנט נוסף של הרפתקה. אני חושב שהסיבה שאנשים חוזרים שוב ושוב למשחקי פוקימון, היא לבוא ולראות מה חדש בעולם המוכר והאהוב הזה. איזה סיפור ממתין לנו הפעם, ואילו חידושים הוכנסו למשחק. להתרגש מעולם חדש וגדול שמחכה לנו. לבחור אחד משלושת הפוקימונים כמו שעשו דורות לפניך. לחקור ולגלות פוקימונים משוגעים שלא דמיינת, ללמוד עליהם, ובסופו של דבר – להיענות לאתגר, ולהפוך לטוב ביותר במקום חדש.

לסיכום, אפשר לשאול משהו דומה על הרבה סדרות משחקים: Heroes, Unreal Tournament, או משחקי מירוצים כמו Need for Speed. מה, לא הבנת מה זה משחק מירוצים אחרי 2-3 כותרים? כל ההבדל, חברים, הוא בפרטים הקטנים.

10 thoughts on “פוקימון: למה אנחנו קונים שוב את "אותו משחק"?”

  1. מאוד נכון! זה למה משחקים כמו Skyrim או Fallout הם נהדרים! כי אתה מרגיש כאילו אתה חלק מהרפתקה כי יש לך כ"כ הרבה דברים לעשות, כ"כ הרבה אנשים לפגוש שזה לא מרגיש כאילו אתה בסרט הוליוודי, אלא בהרפתקה אישית משלך (:
    דרך אגב כתבה נהדרת!

  2. מסכים עם המאמר אבל יש עוד סיבה אחת שאנשים ממשיכים לחזור לאותו משחק וזה תקף במיוחד למשחקים כמו פוקימון – זה בגלל שאין הרבה אלטרנטיבות לפנות אליהם.

  3. נכון מאוד! אני בן 12 ויש לי את כל משחקי הפוקימון לGBA במחשב ואפילו כמה משחקי מעריצים (שהם נהדרים).

  4. אתה לגמרי צודק.
    גם לגבי הקטע הזה של עם אתה גדל על משחק אתה אוהב אותו זה לגמרי נכון. בילדטתי (שנותי הראשונות, גיל 4 בערך) היו לי ולאחיי 2 דגמי גיימבוי "צבע" ושיחקנו כל הזמן פוקימון גולד אחד נגד השני… היום, למעלה מ10 שנים אחרי, זה המשחק האהוב עליי ובכלל, פוקימון זאת סדרת המשחקים האהובה עליי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *